måndag 25 februari 2013

Vad tycker vi om "Min Frukt"?

Nu har vi testat "Min Frukt" från Nestlé. Jag anmälde mig till den här Buzzador-kampanjen eftersom man kunde få chansen att testa ekologiskt frukt på påse. Just ekologisk frukt kan vara lite svårt att få tag på här i Byn, tack och lov så har grannbyns hemköpsbutik ofta ekologiska frukter och grönsaker hemma

Min bebis är inte så värst matglad över huvud taget och det går absolut inte att mata med sked. Vi kör mest BLW (Baby Led Weaning) så hon får plocka i sig själv det hon kan och tycker om. Fruktpåsarna gick jättebra till en början men sen gick det nästan inte alls. Några gånger har "min frukt" och liknande påsar med barnmat i varit en riktig "räddare i nöden". När vi t.ex. varit på resande fot och E vägrar ta bröstet (bröstmjölk är fortfarande E:s största näringskälla) så har det känts bra att kunna ge något lätt och smidigt. Att äta från påsen på egen hand har inte fungerat utan vi har behövt mata och trycka ut innehållet. Andra mammor i min närhet tyckte påsarna smakade bra och deras bebisar kunde t.ex. sluka två påsar på raken. Påsarna är ganska små (vet inte om vi fick någon sorts smakprovsstorlek) och gjorda av metall vilket inte känns så miljövänligt. Både påse och kork går att återvinna men frågan är hur många som egentligen källsorterar hemma hos sig

Nestlé är ett multinationellt företag som jag under min uppväxt hört negativa saker om, tror det handlade om att de gör reklam för sin bröstmjölksersättning trots att det inte är tillåtet. I fattiga länder där det är brist på rent vatten kan ersättningen göra stor skada. Jag har inte riktigt hela bilden men det där med otillåten reklam låter ju inte så schysst... Många bojkottar därför Nestlé och kanske finns det fler anledningar till bojkott, någon som vet mer?

Men det var kul att testa i alla fall. Som sagt, en bra nödlösning när man är på språng!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar