fredag 8 februari 2013

Plastbanta

Nej det är ingen metod för att gå ner i vikt men man känner sig säkert lite lättare i samvetet efteråt. Speciellt om man har barn, eftersom barn är känsligast. Plastbanta innebär att man försöker plocka bort saker i plast som t.ex. leksaker, köksredskap och annat som kan finnas i hemmet. Detta gör man för att minska spridningen av skadliga kemikalier som annars utsöndras från dessa plastgrejer. Underbara Clara skriver om när hon blev erbjuden att samla in lite damm från barnrummet som i sin tur skickades på analys. Läs gärna hennes intressanta blogginlägg och försök att pastbanta du med

Jag har länge varit skeptiskt till att använda plast. Sedan jag blev mamma har jag mer börjat känna en sorts avsky mot plast. Förr i tiden gjordes det BRA saker i BRA material (långt tillbaka i tiden). Det är så tråkigt att det ska vara så svårt att få tag i saker som är miljövänliga, giftfria och hållbara. Överallt säljs det saker i plast för det är så billigt. Vi undvek plastleksaker från allra första början och har istället satsat på träleksaker målade i giftfria färger. Små barn stoppar ju ALLT i munnen så jag tycker det är väldigt viktigt att leksakerna inte innehåller en massa skadliga ämnen. Jag letade väldigt länge efter ett babygym i trä, funderade t.o.m. hur jag på bästa sätt kunde bygga ett själv. Tillslut hittade jag ett på www.lignarium.se . Ett vacker handarbete helt i trä och man får själv dekorera det med sina egna färglada leksaker. Det går lätt att fälla ihop så man kan förvara det smidigt i väntan på nästa tillfälle (förhoppningsvis).


Jag försöker successivt byta ut köksredskap och andra saker i plast mot bättre och giftfria material som t.ex. trä, rostfritt, glas och silikon. Jag vill inte använda plastfolie, dels för att det är plast och dels för det känns som ett onödigt slöseri. Jag har köpt några silikon-lock som jag använder istället men för det mesta lägger jag maten i lådor av glas eller i rostfria matlådor. Jag försöker alltid handla medvetet när jag måste köpa nya saker, som nu senast när jag köpte en ekologisk potta som faktiskt går att kompostera! Det känns bra att fler och fler blir medvetna om alla dessa skadliga kemikalier som smyger sig in överallt i vår vardag. Katarina Johansson skriver här om hur man kan sanera barnkammaren. Ekommamma i stan och Skogsmalin skriver också om plastbantning och kemikaliesanering i hemmet.

#plastriot

2 kommentarer:

  1. Men vad kul, har du gått och skaffat blogg?! :)
    Roligt att du lämnade en kommentar inne hos mej så att jag kunde hitta in här! :D

    Hoppas allt är bra med dej och din lilla söta flicka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina systrar övertalade mig att starta en blogg, tror det var 2009. Jag startade en blogg men jag skrev ju aldrig i den. Nu känner att jag har lite mer att säga, vill gärna sprida kunskap jag tycker borde spridas och sen är det ju lite roligt att bara "skriva av sig", haha! Dock är det lite svårt att hinna med så det blir ju inte så ofta jag bloggar :) Men det är kul

      Det är bara bra med oss, det rullar på så himla snabbt, tiden får gärna stanna en stund så man hinner njuta mer av den underbara. Jag förstår att du gärna vill att tiden ska gå lite just nu, eller? Vad spännande saker du har framför dig. Kram!

      Radera