onsdag 23 januari 2013

Den snälla badankan

Tänk att det är "helt OK" att t.ex. leksaker , nappflaskor, byggmaterial, matförpackningar, hudvårdsprodukter, möbler, elektronik och kläder innehåller gifter. Vi människor, speciellt kvinnor, är storkonsumenter av kemikalier (smink, hud- och hårprodukter, parfymer m.m.) Alla kemikalier är inte dåliga, men vissa är direkt ohälsosamma. Speciellt när de blandas i en sorts cocktail där vi inte har någon aning om hur denna "drink" påverkar oss. Dessa kemikalier försvinner inte bara efter användning utan lagras i våra kroppar och förorenar även vår miljö och andra organismer

Foster och barn under tre år är känsligast för dessa kemikalier. Redan vid födseln har barn över 200 främmande ämnen i blodet. Flickor kommer i puberteten allt tidigare och spermieproduktionen hos män fösämras. Sen jag blev mamma har jag blivit ännu mer medveten och jag försöker verkligen göra mitt bästa för att minska på min konsumtion av dåliga kemikalier, samt att försöka leva så hållbart som möjligt. Jag vill inte föra över ohälsosamma ämnen till mitt ammande barn och jag vill inte lämna efter mig en förgiftad miljö till mina eventuella barnbarn. Jag känner dock att jag bara sett toppen av isberget och för varje dag lär jag mig mer och mer om hur dessa kemikalier smyger sig in i vårat liv. Jag köpte nyligen boken "Handla rätt för en giftfri barndom" och kan verkligen rekommendera den till alla som har barn eller planerar att skaffa barn. Ytterligare två böcker som jag gärna vill läsa är "Den onda badankan" och "Badskumt. Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg"
Båda är skrivna av Katarina Johansson som även driver det läsvärda bloggen Den onda badankan

Ibland känns allt så hopplöst eftersom det redan finns en massa kemikalier i oss och våra barn. Många är nog inte ens medveten om att det finns skadliga kemikalier i så pass många produkter. Vissa vet säkert om det men bryr sig kanske inte så mycket. Det finns faktiskt några små saker man kan göra för att minska på sin kemikaliekonsumtion och för att minska exponeringen av dessa till våra barn. Man kan t.ex. byta ut sin vattenkokare i plast till en i metall, dammsuga och vädra ofta (kemikalier trivs i damm), köpa ekologiska kläder eller välja second hand (många kemikalier tas upp av huden och handlar second hand har oftast det mesta tvättats bort) och tänka på att inte värma eller förvara mat i platsförpackningar. Eftersom små barn stoppar allt i munnen så kan man då tänka på inte köpa plastleksaker till en början. Det finns massor av ekologiska leksaker på hemsidor som t.ex. RekolekEkoleko och Ekokul. Dom säljer även bra nappflaskor och andra bra ekologiska saker till bebisen




Vi har köpt en "snäll badanka" som är gjord i naturgummi och målad med giftfria färger. Den används flitigt vid varje bad



Lyssna: Anne Lagerqvist om Handla rätt för en giftfri barndom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar